متخصصان استاتین فواید تجویز این داروها را برای افراد بالای 75 سال تایید کردند

اول فوریه 2019- در نتیجه گیری گزارشی از سوی یک گروه از محققان استاتین آمده است که استاتینها به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عوارض عمده ی عروقی را بدون در نظر گرفتن سن کاهش می دهند.

استاتین ها با کاهش میزان کلسترول تولید شده توسط کبد، کار می کنند و تصور می شود که با کاهش تولید کلسترول LDL، خطر بیماریهای قلبی عروقی کاهش می یابد.

قبلا شواهد کافی در مورد مزایای استفاده از استاتین ها برای افراد بیش از 75 سال در دست نبود، اما یک متا آنالیز از تحقیقات موجود نشان داد که مصرف این داروها می تواند برای این گروه سنی نیز مفید باشد. گروه های سنی شرکت کننده از افراد زیر 55 سال تا بیش از 75 سال، متغیر بودند.

تکنیک مورد استفاده برای ارزیابی شواهد موجود در این گزارش، که یک متاآنالیز از آزمایشات تصادفی کنترل شده است، به عنوان استاندارد طلایی مطالعات علمی در نظر گرفته می شود. در مجموع 28 آزمایش تصادفی کنترل دار که تقریبا 190 هزار بیمار را شامل می شد، در این تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

پژوهشگر ارشد این مطالعه، پروفسور Anthony Keech از دانشگاه سیدنی، گفت: درمان با استاتین در جلوگیری از بیماریهای قلبی و عروقی در طیف وسیعی از مردم موثر بوده است، اما عدم اطمینانی در مورد اثربخشی و ایمنی آن در میان افراد مسن وجود داشت. مطالعه ی ما، تمام شواهد موجود از تحقیقات بزرگ را برای کمک به روشن شدن این موضوع، خلاصه بندی نمود. این اطلاعات خلاصه شده نشان می دهد که کاهش شدیدی در نرخ حوادث عروقی عمده در هر یک از 6 گروه سنی مورد بررسی، از جمله بیمارانی که درمان با استاتین ها را در سنی بالاتر از 75 سال آغاز کرده بودند، مشاهده می شود.

با این حال، نتیجه گیری از خود گزارش بیانگر تعداد کمی از شواهد مستقیم از مزایای مصرف این داروها برای بیماران بالای 75 سال است که در حال حاضر به بیماری های عروقی مبتلا نیستند. امید است که این محدودیت در آزمایشات آینده مورد توجه قرار گیرد.

در این گزارش آمده است که تقریبا خطر رویدادهای عروقی عمده مانند حمله قلبی، سکته مغزی و بازگشایی مجدد عروق کرونر، به ازای کاهش یکمیلی مول بر لیترکلسترولLDL ، بمیزان یک چهارم کاهش می یابد. با این حال، چارچوب بندی داده ها به این گونه، لزوما به طور مستقیم برای بیماران قابل اجرا نیست. هنگامیکه این میزان کاهش خطر بر اساس اصطلاح "خطر مطلق" تفسیر می شود، بسیار پایین تر خواهد آمد.

یکی از مهمترین مسائل مربوط به استاتین ها وجود عوارض جانبی مانند درد عضلانی، مسمومیت های گوارشی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است.

همانطور که توسط دکترAseem Malhotra  ، در این گزارش توضیح داده است حدود 20٪ از بیماران تحت درمان با استاتین ها از عوارض جانبی غیر قابل تحملی رنج می برند. دکتر Malhotra همچنین هشدار داده است که مقالات منتشر شده در مجلات علمی گاهی می توانند به عنوان ابزارهایی برای بازاریابی صنایع داروسازی عمل کنند، او تاکید کرده است که در هنگام تجویز استاتین باید با بیماران بر اساس بهترین شواهد موجود، گفتگویی بی پرده داشت.

همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از نویسندگان این گونه مطالعات، به تضاد منافع خود و اینکه بودجه ی پروژه های دیگری را از شرکت های داروسازی مانند Pfizer،Merck  و  AstraZeneca، که همه تولید کننده ی استاتین هستند، دریافت می کنند، اقرار کردند.

بسیاری معتقدند که بحث بی پرده ی یک پزشکعمومی با بیمار، در مورد استاتین درمانی بسیارمهم است. پروفسور مارتین مارشال، معاون کالج رویال پزشکان عمومی گفت: پزشکان عمومی آموزش دیده اند تا داروی مورد نیاز بیمار را تجویز کنند و پس از یک گفتگوی صادقانه در مورد خطرات و مزایای بالقوه ی دارو با بیمار، تنها داروهایی را توصیه می کنند، که فکر می کنند واقعا برای فردی که در جلوی آنها نشسته است بر اساس شرایط فردی بیمار، مفید است. این تجزیه و تحلیل در مجله یThe Lancet منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/feb/statin-experts-push-for-increased-prescription-to-over-75s-94488564.html